انسان فطرتاٌ تهی از اخلاق نیستند.زیرا انسان بی اخلاق تن بی روح محسوب میشود. تاریخ شاهد این مدعا است چون در طول تاریخ انسانها بدنبال اخلاق پسندیده بوده وهمیشه طالب خوبیها بوده وهستند. از طرف دیگر اینکه انبیاء الهی نسخههای شفا بخش که ازجانب خدا برای رهنمایی بشریت آمده اند تأ کید بر تکمیل مکارم اخلاقی داشته اند اگر در معنی وسیع تر نگاه کنیم میبینم که معلمین اخلاق بشری ومربیان اخلاقی درهر برهه وزمانی متربیان خود را همیشه دعوت به کارهای خوب و منع ازکارهای بد ناشایست میکردند در این مقاله نویسنده به دنبال بررسی جایگاه اخلاق در فلسفه بعثت پیامبر گرامی اسلام میباشد لذا پس از تبیین مقدماتی و توضیح لفظی و مفهومی موضوع با طرح دو عنوان ماهیت و غایت بعثت به بررسی موضوع در این دو مطلب پرداخته و در نهایت با استدلالهای خویش به این نتیجه میرسد که فرض بعثت بدون پیش فرضهای اخلاقی ممکن و میسر نمی باشد.